دیگر پیمان دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

جنس دوم ( 4 )

در نوشته های قبلی به نگاه مرد سالارانه نسبت به زنان اشاره داشتم ، تمامی زنان و در این میان زنان سرپرست خانوار جایگاه خاص و ویژه ای دارند :

این زنان هیچ فرصت شغلی مناسبی در اختیار ندارند و یا نمی توانند داشته باشند .

با دیدگاه های حاکم بهتر است و می باید زنان در خانه کار کنند ، در خانه بمانند و کار را در بیرون از چهار دیواری های محصور به مردان بسپارند .

مردان باید در این فضای رکود و تورم جویای کار باشند حتی اولویت در کارهایی که انجام آن ها توسط زنان با دقت بیشتر و زحمت جسمانی کمتری ممکن است به مردان باید باشد . پرسش این جاست که چرا برای همه چه زنان و چه مردان فرصت اشتغال برابر وجود ندارد ؟ آیا نمی باید به جای چنین محدودیت هایی به راه طبیعی و پذیرفته شده زندگی در یک جامعه مدرن اندیشید که در آن امکان اشتغال برابر برای همه وجود دارد و به جای توانمند سازی زنان بیشترین کمک به آن ها فقط صدقه دادن است .

سازمان دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی هم بخشی از این نظام حاکم بوده و تابع سیاست گذاری های کلی در حوزه های رفاهی و اجتماعی است . بعید می دانم با ادامه چنین روند پر از تبعیض و نا عادلانه ای بتوان تغییر چندانی در شرایط و وضعیت زنان سرپرست خانوار به وجود آورد و حتی با اطمینان باید گفت سیاست های کلان اتخاذ شده و روش های اجرایی که در پیش گرفته شده است تشدید کننده نا برابری های دیرین میان زنان و مردان است .

اصلا بیایید این پرسش را مطرح کنیم : سازمان هایی که همین کمک های نا چیز را به زنان اختصاص داده اند هرگز از خود پرسیده اند کمک هایشان چقدر می تواند پاسخگوی نیازهای این زنان باشد ؟

به اعتقاد من این کمک ها به خودی خود تشدید نا برابری ها را به دنبال دارد و تامین بقیه نیازهای زندگی این زنان محتاج و نیازمند چگونه صورت می گیرد ؟

در طول سال های گذشته و بیش از سه دهه است که فقط تکرار و مکررات صورت گرفته حداکثر شهامت دستگاه های دولتی و نظام آماری کشورمان این بوده است که اعلام کرده اند تعداد زنان بی سرپرست چه رشد فزاینده ای داشته است و آیا اکتف کردن به این امر کافی است ؟ هر از گاهی گفته می شود ما می باید این زنان را توانمند و متکی به خود بسازیم اما در عمل هیچ کاری انجام نمی شود دلیل این امر هم افزایش زنان سرپرست خانوار بی سرپرست و حتی بد سرپرست ! بوده است .

چرا این آمار افزایش می یابد ؟ آیا هرگز پرسیده ایم در طول این سال ها زنانی که تا به حال سرپرست خانوار بوده اند چه برسرشان آمده است ؟

در فرهنگ اقتصادی کلی حاکم بر جامعه ما و در نگاه تبعیض آمیز فرهنگی و اجتماعی حاکم بر کشورمان هیچ جایگاه اقتصادی و اجتماعی برای زنان تعریف نشده است . از همان زمانی که کودکان وارد مدارس می شوند تصویری که در کتاب های درسی به آن ها آموزش داده می شود مبتنی بر مشاغل خانه داری و حداکثر خدماتی است و این شیوه آموزش تا دانشگاه هم ادامه می یابد و دختران را تشویق یا ترغیب می کنیم که فقط به چنین مشاغلی بیندیشند و چیزی بیشتر نخواهند و انتظار هم نداشته باشند . این ساختار نادرست فرهنگی اقتصادی و اجتماعی ماست که زنان را به " جنس دوم " بودن و دوم ماندن و مشارکت نداشتن در اقتصاد و یا حتی طلب نکردن حقوق واقعی شان تشویق می کند .

                                   .... باید ادامه داشته باشد _ دیگر پیمان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






پنج شنبه 30 مهر 1394برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: